Bör företag erbjuda jobbtelefoner?

  • Inläggsförfattare:

Att köpa och ge ut en företagsmobil till en anställd kan vara ganska dyrt. Därför är det viktigt att inte bara överväga om du ska ge ut en mobiltelefon till en anställd – utan också vilken anställd som ska få en jobbtelefon. I slutändan kan båda dessa frågor besvaras genom att undersöka varför en anställd ska få en jobbtelefon.

Den mobila anställda

Undersök vilken roll den anställde har i företaget och hur ofta den här personen är i eller utanför kontoret. Säljpersonal bör spendera merparten av sin tid med kunder och partners. Som ett resultat pekar deras roller i företaget på deras behov av att ha en mobil enhet som är snabb och välfungerande så att dem enkelt kan utföra sitt viktiga jobb.

Chefer är de anställda som oftast reser mycket med företaget, ofta runt om i världen. Då är det viktigt att dem har en pålitlig mobil med ett abonnemang som erbjuder möjligheten att ringa utan att det blir höga fakturor. De måste vara tillgängliga för att kunna serva kunder, hantera verksamheten och fatta snabba beslut nästan vilken tid på dygnet som helst. I dagens online kultur väntar kunder nu omedelbart svar på deras behov. Att vara lyhörd för kundens behov var som helst, när som helst, kommer att vara en stark konkurrensfördel.

Teknisk support

IT problem kostar företagen flera hundra miljarder om året på förlorad produktivitet

Anställda på teknisk support eller IT kan behöva expert information från en annan anställd eller experter utanför företaget. Medan de är i kundens lokaler och ger support, med en mobil enhet kan de snabbt skapa kontakt med rätt resurs. Det är få som vet, men IT problem kostar företagen flera hundra miljarder om året på förlorad produktivitet, allt ett företag kan göra för att minska den här tiden är väldigt viktig.

Fortsätt läsa Bör företag erbjuda jobbtelefoner?

Går erfarenhet före utbildning?

  • Inläggsförfattare:

Många människor befinner sig i ett dilemma när det gäller att formatera innehållet i deras CV. Är det bättre att lista din utbildning först eller din yrkeserfarenhet? Som de flesta svar beror svaret på den här frågan helt på dig.

Utbildning först 

Människor som listar utbildning först på deras CV har vanligtvis liten eller ingen arbetslivserfarenhet eller är nyutbildade, och detta är vanligtvis det rätta sättet att formulera ditt CV under det här sammanhanget. Utbildning kommer aldrig att skada dig i ett CV, så om du söker ett jobb och har liten eller ingen arbetslivserfarenhet är det förmodligen bäst att du inkluderar din utbildning först, men var beredd på att dem kanske väljer att anställa någon med mindre utbildning men större erfarenhet istället. Detta är fallet på grund av att dem alltid måste lära upp en nyanställd. Det spelar inte någon roll om dem har erfarenhet eller inte, skillnaden kommer vara på hur mycket utbildning det krävs för att du ska klara av arbetet.

Du kan ytterligare öka ditt CV genom att inkludera alla priser eller annan relevant information som visar mer hur du är som person då du inte kommer att ha bra referenser. Du bör också lista kurser du har avslutat som är relevanta för jobbet du söker. 

Erfarenhet först

Å andra sidan, om din arbetslivserfarenhet överväger din utbildning är det förmodligen bäst att inkludera detta först, men det är helt upp till dig att bestämma. Det är viktigt att ha jobbet du söker i åtanke när du bestämmer dig för hur du ska bygga din CV. Söker du till exempel en marknadsdirektör och har 15 års erfarenhet av en liknande position? I så fall bör detta vara en av de första saker som en anställningschef ser på ditt CV. I detta fall kommer det även spela väldigt lite roll om du har mycket eller lite utbildning, det viktigaste kommer vara dina referenser och tyvärr din ålder.

Fortsätt läsa Går erfarenhet före utbildning?

Vad är en coach?

  • Inläggsförfattare:

Ett av de ord som använts mest i svenska språket de senaste åren är ”coach”

Ett av de ord som använts mest i svenska språket de senaste åren är ”coach”, som från början betyder kusk. Det är dock inte i denna betydelse som ordet har fått spridning på sistone, utan i sammansättningar som jobbcoach och karriärcoach.

Vad gör en coach?

En coach hjälper sin klient att nå sina målsättningar genom att hjälpa till med att sätta upp delmål, uppmuntra och ställa frågor. Ett vanligt missförstånd är att en coach sitter inne med en universallösning på hur olika problem ska tacklas. Kanske kommer denna missuppfattning från amerikanska filmer med sporttema, där coachen ofta vet bäst, eller i alla fall tror sig veta bäst. Att vara coach handlar dock inte om att komma med en given lösning på ett problem, utan att sporra klienten till att lösa problemen på egen hand. Coachning blir därför en fråga om att hjälpa andra att hjälpa sig själva, och att bidra till klienterna presterar och mår bättre.

Vad handlar coaching om?

Grundtanken inom coachning, där man fokuserar på att ställa upp mål och förverkliga dessa, kommer från den kognitiva teorin, enligt vilken alla människor har ett behov av att bli sedda och bekräftade. Genom positiv feedback säkerställer man att den coachade klienten utvecklas i en positiv riktning. Den kritik som ges ska vara konstruktiv, och syfta till att bygga upp och utveckla den coachade.

Hur blir man coach?

Det finns flera olika organisationer som certifierar coacher. I Sverige är European Mentoring & Coaching Council, International Coach Federation och International Coaching Community de mest kända. De olika organisationerna har olika kvalitetskrav som måste uppfyllas för att någon ska få kalla sig coach enligt deras standards. Bl.a. varierar antalet utbildningstimmar, antalet timmar av coaching som den som vill kalla sig coach ska ha genomfört, och även hur processen för godkännande ser ut. Det varierar även om det måste vara organisationen som genomför utbildningen, eller om den endast granskar och certifierar coacher.

Fortsätt läsa Vad är en coach?